Üniversitede Bu Sanal Çılgınlıkla Nasıl Baş Edilir?
2020’de üniversite öğrencisi olmak dünyadaki birçok genç yetişkin için zor bir iş. Hem öğrenciler, hem de öğretmenler koronavirüs krizi nedeniyle çevrimiçi platformlar aracılığıyla uzaktan öğrenmeye ve öğretmeye hızla alışmak zorunda kaldı. Ancak, araştırmalar sanal sınıflara hızlı geçişin öğrencilerin ruhsal ve fiziksel sağlığını olumsuz etkilediğini gösteriyor.
Üniversite hayatı çoğu öğrenci için başlı başına streslidir. Araştırmalar, üniversiteye yeni kabul almış öğrencilerin ruh sağlığı sorunlarında artışa işaret ediyor. KU Leuven Üniversitesi’nden Doktor Ronny Bruffaerts ve araştırma ekibi tarafından Journal of Affective Disorders’da yayımlanan bir çalışmada, her üç üniversite öğrencisinden birinin birinci sınıfta ruh sağlığı sorunları yaşadığı ortaya konuldu. Bu sorunların da öğrencilerin akademik performansına olumsuz etki ettiği bulundu.
Daha güncel bir çalışmada, Valladolid Üniversitesi’nden Doktor Paula Odriozola-González ve meslektaşları, öğrencilerin koronavirüs salgını nedeniyle karantinada geçirdikleri ilk haftalarda üniversite personeline kıyasla depresyon, anksiyete ve stres ölçümlerinde anlamlı oranda daha yüksek puan aldıklarını gözlemlediler. Ayrıca, araştırmacılar sosyal bilimler, hukuk, sanat ve beşeri bilimlerde okuyan öğrencilerin mühendislik ve mimarlık alanlarına göre psikolojik bağlamda daha ağır etkilendiğini de bildirdiler.
Bu çalışmalar yalnızca üniversite öğrencileri arasında yaygın olan ruh sağlığı sorunlarını vurgulamakla kalmıyor, aynı zamanda öğrencilerin sağlığını korumak için yeni döneme daha farklı bir şekilde hazırlanmamız gerektiğini gösteriyor.
Önümüzdeki zorluklar
Sanal sınıfların yarattığı en büyük zorluk, öğrencilerin karşılaşabileceği ruh sağlığı sorunlarını belirlemenin öğretim üyeleri için daha zor olacağıdır. Ayrıca, öğrenciler ihtiyaç duydukları danışmanlık yönlendirmelerini zamanında alamayabilirler. Bu da öğrencilerin stresli zamanlarda kendi sorumluluklarını biraz daha fazla üstlenmeleri anlamına gelebilir.
Örneğin, yüksek öğretimin dijitalleşmesi öğrencilerin uyku alışkanlıklarını bozabilir. Uyku yoksunluğu, bilişsel ve duygusal yetilerimizi olumsuz yönde etkiler. Berkeley’deki California Üniversitesi’nde sinirbilim profesörü olan Doktor Matthew Walker’a göre uykusuz bir beyin prefrontal kortekste hasara sebep oluyor ve bu nedenle beynin duygusal merkezi olan amigdalayı yeterince kontrol altında tutamıyor.
Johns Hopkins Çocuk Hastanesi’nde psikoloji ve nöropsikoloji bölümü direktörü olan Doktor Jennifer Katzenstein’e göre “özellikle akademik olmayan faaliyetler yüzünden artan ekran süresi depresyon, anksiyete ve algılanan dikkat problemlerindeki artışlarla bağlantılı.”
Buna ek olarak, uluslararası öğrenciler, saat dilimlerindeki farklılıklar nedeniyle yetersiz uykunun sağlıkları üzerindeki olumsuz etkilerine daha çok maruz kalacaklar. Düzensiz uykunun gündüzleri süren yorgunluk ve uykuya dalmada ve/veya uykuda kalmada gibi zorluklara neden olduğu bilinmektedir. Bu nedenle öğrencilerin bilişsel ve duygusal yetilerini güçlendirmek için uykularına öncelik vermeleri gerekecektir.
Temele geri dönüş
Katzenstein gibi uzmanlar üniversite öğrencilerinin öncelikle temel ihtiyaçlarını karşılamalarını öneriyor. Sağlıklı beslenme ve aktif kalma gibi temel konulara odaklanmak, öğrencilerin yoğun programlarında bir denge yakalamalarına yardımcı olabilir.
Yale Üniversitesi’nde psikoloji profesörü ve popüler Coursera dersi, “The Science of Well Being’in” eğitmeni Doktor Laurie Santos, YouTube kanalında zorluklarla nasıl başa çıkabileceğimiz konusunda bizimle birkaç ipucu daha paylaşıyor. Santos, odağımızı hayattaki iyi şeylere yönlendirmek adına bir “şükran günlüğü” tutmanızı tavsiye ediyor. 2020’nin zaten zorlu bir yıl olduğu göz önüne alındığında, hayatımıza anlam katan şeylere dikkat etmek önemli.
Santos, ayrıca zor duygulardan kaçmamayı, onları kucaklamayı öneriyor. İç hava durumumuzdaki değişimlerin farkına varabilmek için RAIN (Tanı, Kabul Et, Araştır, Şefkat Göster) adında iyi bilinen bir teknik sunuyor. RAIN, bireylerin duyguları ile daha derin bir bağlantı kurmalarını destekleyen bir meditasyon tekniğidir.
Bunaldığınızı hissettiğinizde, hissettiğiniz duyguları tanımaya çalışın. Sonra duyguyu içeri davet edin ve bir süre onunla kalın. Hissettiğiniz duygulara merakla yaklaşın. Son olarak, zor bir süreçten geçtiğiniz için kendinize şefkatli bir tavırla yaklaşmayı deneyin.
Hayatınızı biraz daha dengeli ve rahat yaşamak için bu kanıta dayalı teknikleri bir deneyin. Unutmayın, eşi görülmemiş zamanlardan geçiyoruz ve desteğe ihtiyaç duyduğumuzda birçok farklı kaynaktan destek almak mümkün.
REFERENCES
- 1. Dietrich, N., et al. (2020). Attempts, successes, and failures of distance Learning in the time of COVID-19. Journal of Chemical Education, 97 (9), 2448–2457. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00717
- 2. Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12 (4). doi: 10.7759/cureus.7541
- 3. Bruffaerts, R., et al. (2018). Mental health problems in college freshmen: Prevalence and academic functioning. Journal of Affective Disorders, 225, 97-103. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.07.044
- 4. Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J., & de Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Research, 290. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108
- 5. https://www.jhunewsletter.com/article/2020/04/how-online-learning-can-affect-student-health
- 6. Krause, A. J., Simon, E. B., Mander, B. A., Greer, S. M., Saletin, J. M., Goldstein-Piekarski, A. N., & Walker, M. P. (2017). The sleep-deprived human brain. Nature reviews. Neuroscience, 18(7), 404–418. https://doi.org/10.1038/nrn.2017.55
- 7.