Yüksek Lisansta İhtiyaç Duyabilirsiniz
Yüksek lisans yapmak değerli ve faydalı olduğu kadar streslidir de. Lisansüstü programları öğrencilere belirli bir alanda ilerlemeleri için müthiş bir fırsat sunarken, sıkı çalışma, disiplin ve zorlukların üstesinden gelmek için istekli olmayı gerektirir.
Mersin Üniversitesi’nden Doç. Dr. Serap Akgün ve Avustralya Katolik Üniversitesi‘nden Prof. Dr. Joseph Ciarrochi’ye göre, üniversitelilerin ceplerinde onları akademik stresin zararlı etkilerinden koruyacak birtakım becerilerin olması oldukça önemli. Akgün ve Ciarrochi’nin 2003 yılında yaptıkları çalışma, duygu ve davranışlarını düzenleme kabiliyetine sahip ve bu anlamda kaynağı bol olan öğrencilerin stresli işleri halletmekte daha başarılı olduklarına işaret ediyor.
Eğer siz de yüksek lisans yapmayı düşünüyorsanız veya şu an başladığınız bir program varsa bu beceriler dengede kalabilmenize ve bedeninizin stres tepkisiyle daha sağlıklı bir ilişki geliştirmenize yardımcı olacak.
Şu anda ihtiyacınız olan beceriler
Klinik psikolog Shannon Myers ve meslektaşları ABD genelinde psikoloji alanında yüksek lisans yapan öğrencilerin öz bakım pratiklerini inceledikleri bir çalışmayı Training and Education in Professional Psychology’de 2012 yılında yayımladılar. Myers ve meslektaşları özellikle egzersizin, uykunun, duygu düzenleme tekniklerinin, sosyal desteğin ve bilinçli farkındalık (mindfulness) pratiklerinin öğrencilerin algılanan stres seviyeleri üzerindeki etkilerine baktılar.
Bu çalışma için araştırmacılar ABD’de klinik psikoloji programlarında okuyan 488 yüksek lisans öğrencisinden elde ettikleri verileri incelediler. 20-61 yaş aralığında olan 400’ü aşkın kişi uyku hijyeni, egzersiz alışkanlıkları, algılanan sosyal destek, duygu düzenleme stratejileri (örneğin, bilişsel yeniden değerlendirme ve bastırma) ve mindfulness gibi öz bakım alışkanlıklarını değerlendiren anketleri tamamladı. Araştırmacılar mindfulness’ı iki şekilde değerlendirdiler: Öncelikle öğrencilerin mindfulness pratiği yapıp yapmadıklarına baktılar, sonrasında ise mindfulness’ın kabul ve farkındalık özelliklerini değerlendirdiler. Son olarak da, araştırmacılar öğrencilerin algılanan stres seviyeleriyle yaş, cinsiyet, maddi ve ilişkisel durumlarını incelediler.
Yaşam maliyetinin gelire oranı, ilişki durumu ve yaş, yüksek lisans öğrencileri için stres artırıcı demografik faktörler arasındaydı. Bu değişkenler kontrol edildiğinde, algılanan stres ile öz bakım aktiviteleri arasında birkaç önemli ilişki ortaya çıktı.
Myers ve meslektaşlarının çalışmalarında bildirdikleri bulgulardan ilki, uyku ile algılanan stres arasında güçlü bir negatif korelasyon olduğunu gösteriyor. Başka bir deyişle, sağlıklı uyku alışkanlığı daha az stresle ilintili. Bu bulgu, Doshisha Kadın Koleji’nden Dr. Henrik Pallos ve meslektaşları tarafından Sleep and Biological Rhythms‘de yayımlanan 2007 yılında yapılan bir çalışma ile paralel. Bu çalışmada, 219 Japon öğrenciyle yapılan bir anket, kötü uyku alışkanlığının bireyin kendini daha sağlıksız hissetmesine yol açtığını ortaya koymuştu.
Myers ve meslektaşlarının çalışmasından elde edilen bulguların geri kalanı, iyi bir sosyal destek ağına sahip olmanın, olayları kabul edebilmenin (mindful kabul) ve stresli olaylar etrafında düşünceleri yeniden çerçeveleme yeteneğinin daha az stresle ilgili olduğunu gösteriyor. Mindful kabul, olayları olduğu gibi, zihnin yarattığı duygusal bazlı hikayelere kapılmadan gözlemleme yeteneğini ifade eder.
İlginç bir şekilde, araştırmacılar egzersiz ile algılanan stres arasında anlamlı bir ilişki bulamadılar. Ayrıca, bastırma gibi duygu düzenleme stratejilerinin de düşük stres seviyeleriyle ilişkili olduğunu öne sürüyorlar; ancak bunun nedeni katılımcıların bastırma stratejisini kısa bir süre için kullanmaları olabilir.
Öz bakım önemli
Myers ve meslektaşları, öğrencilerin uyku alışkanlıklarına, egzersiz rutinlerine, mindfulness uygulamalarına, sosyal destek kaynaklarına ve duygu düzenleme stratejilerine bakarak öz bakımın psikoloji lisansüstü öğrencilerinin algılanan stres düzeyleri üzerindeki etkilerini incelediler. Genel olarak, bu bulgular – sadece korelasyonel olsalar da -öğrencilerin günlük öz bakım rutinlerinin bir parçası olarak deneyebilecekleri kanıta dayalı uygulamalara ışık tutuyor.
Her zaman olduğu gibi, bu becerileri siz de bir deneyin ve stres seviyenize nasıl etki ettiklerini gözlemleyin!
REFERENCES
- 1. Myers, S. B., Sweeney, A. C., Popick, V., Wesley, K., Bordfeld, A., & Fingerhut, R. (2012). Self-care practices and perceived stress levels among psychology graduate students. Training and Education in Professional Psychology, 6, 55-66. DOI: 10.1037/a0026534
- 2. Akgun, S. & Ciarrochi, J. (2003). Learned resourcefulness moderates the relationship between academic stress and academic performance. Educational Psychology, 23, 287–294. doi:10.1080/0144341032000060129
- 3. Pallos, H., Gergely, V., Yamada, N., Miyazaki, S., & Okawa, M. (2007). The quality of sleep and factors associated with poor sleep in Japanese graduate students. Sleep and Biological Rhythms, 5, 234–238. doi: 10.1111/j.1479-8425.2007.00316.x