#

Yeni Kanat Sistemi

Bilim Dalları
Etiketler

MIT’den (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü) bir grup mühendis yüzlerce minik ve özdeş parçadan oluşan tamamen yeni tip bir uçak kanadı üretip denedi. Uçağın havadaki hareketlerini kontrol etmek amacıyla şekil değiştirebilen yeni kanat sisteminin, hava taşıtı imalatı, uçuşu ve bakımı konularında önemli bir yenilik olabileceği düşünülüyor.

Yeni sistemde, uçağın açısını ve yönünü ayarlamak için geleneksel uçaklardaki kanatçıklar gibi farklı hareketli yüzeyler kullanmak yerine, katı ve esnek parçaların bir arada yer aldığı yapısı sayesinde, kanadın tümünün veya bazı bölümlerinin şekli değiştirilebiliyor. Binlerce küçük üçgen çubuksu parçadan oluşan sistem toplu halde kauçuk benzeri bir polimer sertliği sergilerken, çoğunlukla havadan oluştuğu için, aerojel gibi çok hafif bir yapıya sahip.

Kalkış, iniş, düz uçuş ve manevra gibi farklı uçuş safhalarının her biri için farklı en uygun kanat şekli parametreleri kullanımını mümkün kılarak sıradan kanatlara göre çok daha verimli ve etkin hava akışı sağlanabiliyor.

Dahası, kanadın tüm yapısını etkileyen bu değişiklikler motor ve kablolarla yapılabilecekken mühendisler bir adım ileri giderek üzerindeki aerodinamik baskıya göre pasif olarak doğru şekle girebilen bir sistem geliştirdiler. Bu, farklı değerlerde esneklik veya sertlikteki küçük parçaların göreceli konumlarının dikkatli bir şekilde tasarlanmasıyla gerçekleştirdi; böylece tüm kanat veya bazı bölümleri belirli stres tiplerine cevap olarak belirli şekillerde bükülebiliyor.

Araştırmacıların NASA rüzgâr tünelinde yapılan deneme için yarattıkları ve test ettikleri kanat, tek kişilik bir uçakta bulacağınız boyutla aynı, ancak tasarımlarının geçerliliğini birkaç yıl önce daha küçük bir kanatla göstermişlerdi. MIT mühendisleri yeni kanatla sadece bu fikirlerinin insan taşıyabilecek boyuta yükseltilebileceğini değil, her bir parçanın imalat süresini saniyelere indirebileceklerini de gösterdiler.

Bu sistemle üretilebilecek kanadın ve taşıtın yapısı binlerce küçük parçadan oluştuğu için geleneksel “kanatlı bir tüp” yapısında olmak zorunda değil. Araştırmalar birçok uygulama için birleşik gövde ve kanat yapısının daha verimli olduğunu göstermiştir. Bu yeni teknikle bu tip geometriler kolayca inşa edilip, denenebilir ve değiştirilebilir.

Aynı sistem ileride hava araçları dışında rüzgâr türbini kanatları, uzay istasyonları, köprüler ve diğer yüksek performanslı yapılar için de uygulanabilir.

REFERENCES

  • 1. http://news.mit.edu/2019/engineers-demonstrate-lighter-flexible-airplane-wing-0401
  • 2. https://www.sciencealert.com/mit-and-nasa-unveil-a-brand-new-kind-of-airplane-wing-that-could-change-how-we-fly