Sonunda! Galaksimizdeki Kara Delik Fotoğraflandı

Galaksimizin merkezinde yer alan dev kara deliğin fotoğrafı yayımlandı.

Görüntü, galaksimizin tam merkezinde bulunan devasa nesneye uzun zamandır beklenen bir bakış. Bilim insanları daha önce Samanyolu’nun merkezinde görünmez, kompakt ve büyük bir şeyin etrafında dönen yıldızları gözlemişlerdi. Sagittarius A* (Sgr A*) olarak bilinen nesnenin bir kara delik olduğu en kuvvetli ihtimaldi ve yayımlanan görüntü ilk doğrudan görsel kanıtı sağlamış oldu.

Event Horizon Telescope olarak bilinen, Dünya çapında bir radyo teleskop ağı, Samanyolu devinin bu çok beklenen görüntüsünü oluşturmak için birlikte çalıştı. Üç yıl önce aynı ekip, 55 milyon ışık yılı uzaklıkta yer alan M87 galaksisinin merkezindeki süper kütleli kara deliğin görüntüsünü yayımlamıştı.

27.000 ışıkyılı uzaklıkta bulunan Sgr A*, Dünya’ya en yakın dev kara delik. Bu yakınlık, Sgr A*’nın evrendeki en çok çalışılan süper kütleli kara delik olduğu anlamına geliyor. Yine de Sgr A* ve onun gibi diğerleri şimdiye kadar bulunan en gizemli nesnelerden bazıları olmaya devam ediyor.

Bunun nedeni, tüm kara delikler gibi Sgr A*’nın da yerçekimi kuvvetinin ışığın kaçmasına izin vermeyecek kadar yoğun bir nesne olmasıdır. Bu sebeple kara deliğin kendisini göremiyoruz, çünkü tamamen karanlık, ancak etrafındaki parlayan gaz, belirgin bir şekil ortaya koyuyor: parlak, halka benzeri bir yapı ile çevrili karanlık bir merkezi bölge. Yeni görüntü, güneşimizden dört milyon kat daha büyük olan kara deliğin güçlü yerçekimi tarafından bükülen ışığı gösteriyor.

Araştırmacılar, Sgr A* çevresindeki gaz hareketini yakalayabilen karmaşık yeni araçlar geliştirmek zorunda kaldı. M87, neredeyse tüm görüntülerin aynı göründüğü daha kolay ve sabit bir hedefken, etrafındaki gazları yüksek hızla hareket ettiren Sgr A* için durum böyle değildi. Sgr A* kara deliğinin yayımlanan görüntüsü, galaksimizin merkezinde gizlenen devi ilk kez ortaya çıkaran birçok görüntünün ortalamasıdır.

Sonuç olarak, Sgr A*’nın yakın çevresinde neler olup bittiğini daha iyi anlamak, bilim insanlarının buna benzer başka süper kütleli kara deliklerin nasıl çalıştığını öğrenmesine yardımcı olabilir.

• 1. https://phys.org/news/2022-05-astronomers-reveal-image-black-hole.html