#

Oyuncular Repliklerini Nasıl Ezberler?

Bilim Dalları
Etiketler

Oyuncuların repliklerini nasıl ezberlediklerini hiç düşündünüz mü? 

Bu soru psikoloji alanındaki birçok araştırmacı için de gerçekten merak uyandırıcı olmuştur. Son olarak Elmhurst College’dan bilişsel psikolog Helga Noice ve bilişsel araştırmacı, oyuncu ve yönetmen Tony Noice de oyuncuların bilişsel kabiliyetlerini daha derinden incelemek üzere araştırma yapanlar arasına girdi.

Kelimelerin ötesinde

Helga ve Tony Noice’a göre, oyuncular replikte yazanların ötesinde düşünürler ve kelimelerin altında yatan gizli anlamı yani alt metni anlamaya çalışırlar. Oyuncuların repliklerini çok iyi ezberleyebilmelerinin altında yatan sebep, zamanı kelimesi kelimesine replik ezberlemek yerine karakterleriyle aralarında bir bağ kurmak için kullanmalarıdır. 

Araştırmacılara göre oyuncular belli bir karakteri canlandıracakları zaman “aktif deneyimleme” adı verilen bir sürecin içine girerler. Aktif deneyimleme sayesinde oyuncular dünyayı karakterin gözünden yaşayabilirler; repliğin altında yatan zihinsel, fiziksel ve duygusal anlamlara temas ederler. Aktif deneyimleme süreci oyuncuların karakterlerinin niyetini anlamalarına yardımcı olur – örneğin, karakterlerin neyi neden söyledikleri ve bunun aksiyona nasıl dönüştüğü gibi. 

Bunun yanı sıra, araştırmacılar bir grup 65-90 yaş aralığındaki kişilerle aktif deneyimlemenin hafıza üzerindeki etkisini daha derinden incelemek üzere bir çalışma daha yaptılar. Bu çalışma için bir grup katılımcı dört hafta boyunca oyunculuk dersleri alırken, başka bir grup görsel sanatlar dersleri aldı. Çalışmada aynı zamanda kontrol grubu da mevcuttu.

Sonuçlar oyunculuk dersleri alan gruptakilerin kelime hatırlama ve problem çözme yeteneklerinin anlamlı oranda geliştiğini ortaya çıkardı. Araştırmanın en büyüleyici kısmı ise oyunculuk derslerinin faydalı etkilerinin çalışmadan dört ay sonraya kadar sürmesi oldu. 

Ayrıca, Helga ve Tony Noice yaptıkları çalışmalarda fiziksel hareketin de oyuncuların daha iyi ezber yapabilmelerini sağladığını buldular. Araştırmacılar yaptıkları bir çalışmada sahnede yürürken ezberlenen repliklerin, herhangi bir hareketle eşleştirilmeden ezberlenen repliklere göre daha kolay hatırlandığını ileri sürüyorlar. Bu da bir yandan fiziksel hareketin oyuncuların bellek konsolidasyonunu (hafızada bilginin sonradan hatırlanmak üzere kodlanması) önemli ölçüde desteklediğini gösteriyor.  

Peki sınavlara çalışırken bir de oyunculuk dersleri mi almalı? Elbette deneyebilirsiniz! Yukarıda sözü geçen tüm çalışmalar, örneğin ezberlemeniz gereken bir konuşma olduğunda metinde yazanlar yerine anlama odaklanmanın daha faydalı olduğunu gösteriyor. 

Metin ezberleme konusunda farklı öğrenme kanallarını deneyimlemeye çalışın. Örneğin bir sınav için hatırlamanız gereken şiir veya uzun ve detaylı bir kompozisyon yazısı varsa kelimelerin altında saklı olan duyguları tanımlamayı ve onları bedeninizde hissetmeyi deneyebilirsiniz.

Umuyoruz ki, bu çalışmalar en uzun konuşmayı bile ezberlemeyi kolaylaştıracak!

REFERENCES

  • 1. Noice, H., & Noice, T. (2006). What studies of actors and acting can tell us about memory and cognitive functioning. Current Directions in Psychological Science, 15(1), 14–18. http://www.jstor.org/stable/20183065
  • 2. https://www.artsedsearch.org/study/what-studies-of-actors-and-acting-can-tell-us-about-memory-and-cognitive-functioning/