#

URL’nin Sonu

Bilim Dalları
Etiketler

Geçtiğimiz eylülde Google’ın Chrome güvenlik ekibi internet deneyimimizi geliştirmek ve daha güvenli hale getirmek için ortaya beklenmedik bir fikir atmıştı: Alıştığımız anlamda URL’lerden kurtulmak.

Google birkaç yıldır, URL olarak bilinen (standart kaynak konumlayıcı) Uniform Resource Locator adresleme sistemini modern internet gerekleri için daha uyumlu bir hale getirme çalışmaları yapıyor. Her ne kadar bütün işini web adreslerini kataloglayıp, sıralamaya koyarak belli terimleri arayanlara sunmak şeklinde kuran bir şirket için böylesi bir fikir uçuk görünse de, Google interneti daha emniyetli hale getirirse kullanıcılar ve reklam verenlerin arama sonuçlarına güveni artacaktır.

Chrome’un mühendislik müdürü Adrienne Porter Felt URL’lerin olumsuz yönlerini şöyle anlatmıştı: “İnsanlar URL’leri anlamakta zorluk çekiyor. Okuması zor, güvenilir olduğunu gösteren kısmını anlaması güç ve bence genel olarak bir web sitesinin kimliğini yansıtmakta işe yaramıyorlar. Bu sebeple web kimliğini daha anlaşılabilir kılacak, insanların kiminle iletişim halinde olduklarını kolayca bilip güvenilirlik konusunda rahat karar verebilecekleri bir sisteme geçmeyi istiyoruz. Fakat bu Chrome’un URL’leri gösterme şekli ile ilgili ciddi değişiklikler gerektiriyor. URL’lerin nasıl gösterilmesi gerektiğini sorguluyoruz ve web kimliğinin doğru aktarılması için en iyi yolu bulmaya çalışıyoruz.”

Şu anki haliyle sonu gelmeyen karmaşık URL dizileri dijital saldırganlara etkili kandırma yöntemleri için alan sağlıyor. Güvenli bir sayfaya bağlantılı gibi görünen bir link yaratıp kurbanları kimlik hırsızlığı yapılan sayfaya çekmek veya URL’leri gerçek sayfalara benzeyen kötü niyetli sayfalar yaratıp buraya gelenlerin Google yerine G00gle’da olduklarını fark etmemelerini umarak birçok siber saldırı gerçekleştirebiliyorlar.

Chrome güvenlik uzmanı Emily Stark: “İnsanlar hangi sitede olduklarını kolaylıkla anlayabilmeli, başka sitede olduklarını zannetmemeliler. Bunun için internetin çalışma altyapısıyla ilgili ileri derece bilgi gerekmemeli” diye açıkladı.

Web kimliği ve URL’ler arasındaki bağlantı, son yıllarda URL kısaltıcıların çok kullanılması ile daha az belirgin hale gelmiştir. Bu kısaltıcılar uzun web adreslerini kolay hatırlanıp paylaşılabilen bir hale getirirken internet dolandırıcılarının tehlikeli adresleri gizleyebilmesine de yarıyor. Google kısa süre önce kendi URL kısaltma hizmetini sonlandırdığını açıklamıştı.

Şu an adressiz bir internetin nasıl olacağı tam öngörülemiyor. 2014’te Google web gezgininde sadece alan adının göründüğü, arama kutusuna tıklanınca URL adres detaylarına ulaşılabilen bir sistemi deneysel olarak uygulamıştı. Yakın zamanda ise güvenli olmayan bir sayfayı ziyaret ettiklerinde kullanıcıları uyararak bulundukları adresin HTTPS standardına uymadığını belirtmek suretiyle güvenliği sağlamaya çalışıyor.

Google güvenlik yetkilileri henüz insanların URL kulanım alışkanlıklarını tam olarak çözmeye çalıştıklarını bildiriyor. Ortaya çıkan sonuç önerilerinin web üzerinde güvenliği sağlamakla link paylaşımını kolaylığı arasında bir denge tutturması gerekliliği önemli görünüyor.

REFERENCES

  • 1. https://www.wired.com/story/google-chrome-kill-url-first-steps/
  • 2. https://www.digitaltrends.com/web/google-wants-to-kill-urls-to-make-the-internet-safer/
  • 3. https://www.extremetech.com/computing/276454-google-wants-to-kill-the-url