“Serseri” Gezegende Demir Yağmurları

Kardeşleri evinden kovmuş olabilir…

Gökbilimciler Dünya’dan yaklaşık 75 ışık yılı uzaklıkta, bir yıldıza bağlı olmayıp uzayda başıboş dolaşan bir gaz devi gezegende erimiş demir yağmurlarını da içeren değişken hava koşullarının varlığını belirlediler.

Edinburgh Üniversitesi Fizik ve Astronomi Fakültesi’nden Dr. Beth Biller yönetimindeki bir ekip tarafından Şili’deki Avrupa Güney Gözlemevi’nden yapılan ve sonuçları The Astrophysical Journal Letters dergisinde 30 Ekim’de yayımlanan gözlem sonuçlarına göre, PSO J318.5-22 adı verilen gezegen, Jüpiter büyüklüğünde olmakla birlikte 8,3 kat daha fazla kütleye sahip.

Beta Pictoris Hareketli Grubu diye adlandırılan, aynı yönde hareket eden bir yıldızlar topluluğu içinde yer alan gezegenin, gruptaki bir yıldızın çevresinde oluşan gezegenler arasındaki kütleçekim etkileşimleri sonucu büyük hız kazanarak sistemden kopup boş uzaya fırlamış olabileceği düşünülüyor.

Yaklaşık 23 milyon yaşında olduğu tahmin edilen ve kendi çevresinde 5 saatte bir dönen gezegenin yaydığı ışıktaki döngüsel değişimleri izleyen gökbilimciler, gezegenin üstüne yığılmış kalın ve ince bulutlar bulunduğunu ve bulutların toz ve erimiş demir damlacıklarından oluştuğunu belirlediler.

Bulutların içinde sıcaklık 887° C olarak ölçüldüğünden, erimiş demir zerreciklerinin zaman zaman atmosferden yüzeye yağmur halinde yağabileceği düşünülüyor.

• 1. “Distant world's weather is mixed bag of hot dust and molten rain”, University of Edinburgh, 3 Kasım, 2015
  • 2. “Clouds, molten-iron rain showers detected on outcast alien world”, ScienceOnline, 3 Kasım 2015
  • 3. “Variability in a Young L/T Transition Planetary-Mass Object”, The Astrophysical Journal, letters, abstract, 30 Ekim 2015.