Kozmik Ağ İlk Kez Görüntülendi

Galaksilerin doğduğu gaz iplikçikleri uzun zamandır kozmolojik modellerle tahmin edilmekle birlikte, şimdiye kadar bu tür nesnelerin gerçek görüntülerine sahip değildik.

İlk defa, ESA’nın (Avrupa Uzay Ajansı) Şili’deki Çok Büyük Teleskobu (VLT) üzerine kurulu MUSE cihazı kullanılarak kozmik ağın birkaç ipliği doğrudan gözlemlendi. Büyük Patlama’dan 1 – 2 milyar yıl sonraki, erken evrenin bu gözlemleri, şimdiye kadar beklenmedik çok sayıda cüce galaksinin varlığına işaret ediyor.

Kozmik ağ olarak bilinen, galaksilerin oluştuğu hidrojen gazının ipliksi yapısı, Büyük Patlama ve galaksi oluşumu modelinin en önemli tahminlerinden biridir. Şimdiye kadar, ağ hakkında bilinen her şey, özellikle güçlü radyasyonu araba farları gibi davranan ve görüş hattı boyunca gaz bulutlarını açığa çıkaran kuasarlar yönünde birkaç belirli bölgeyle sınırlıydı. Bununla birlikte, bu bölgeler, bizimki de dahil olmak üzere çoğu galaksinin doğduğu tüm iplikçikler ağını zayıf bir şekilde temsil ediyor. İplikleri oluşturan gazın yaydığı zayıf ışığın doğrudan gözlemlenmesi, ancak yakın zamanda, uluslararası bir ekip tarafından gerçekleştirilebilen önemli bir başarıdır.

Ekip, VLT’yi, uyarlanabilir optik sistemine bağlı MUSE cihazı ile 140 saatten fazla bir süre boyunca gökyüzünün tek bir bölgesine doğrultarak veri aldı. Seçilen bölge, kozmosun şimdiye kadar elde edilen en derin görüntüsü olan Hubble Ultra-Derin Alanın bir parçasını oluşturuyor. Bununla birlikte, MUSE tarafından keşfedilen galaksilerin %40’ının Hubble görüntülerinde herhangi bir karşılığı olmadığı için bu görüntüler Hubble’dan üstün kabul ediliyor.

Titiz bir planlamanın ardından, bu olağanüstü gözlem kampanyasını yürütmek sekiz ay sürdü. Bunu, ilk kez hidrojen iplikçiklerinden gelen ışığın görülmesinin yanı sıra birkaç iplikçiğin, kozmik ağdaki gazdan galaksilerin nasıl oluştuğunu anlamak için kilit zaman olarak kabul edilen, Büyük Patlama’dan 1 – 2 milyar yıl sonrasındaki görüntülerini ortaya çıkaran, bir yıllık veri işleme ve analiz süreci izledi. Bununla birlikte, ekip için en büyük sürpriz, simülasyonların gazdan gelen ışığın, yıldız üreten milyarlarca cüce galaksinin şimdiye kadar görünmeyen bir popülasyonundan geldiğini göstermesiydi. Bu galaksiler, mevcut araçlarla tek tek tespit edilemeyecek kadar zayıf olsalar da gözlemlenmeleri, galaksi oluşum modelleri üzerinde bilim insanlarının keşfetmeye daha yeni başladıkları önemli sonuçları olacak anlamına geliyor.

• 1. https://www.sciencedaily.com/releases/2021/03/210318085621.htm