Yeni Evimiz Olabilir mi? Dünya Benzeri Ötegezegen Bulundu

Bilim insanları, NASA’nın TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite – Geçiş Yapan Ötegezegen Araştırma Uydusu) aracından elde edilen verileri kullanarak, TOI 700 e adlı, yıldızının yaşanabilir bölgesi – bir gezegenin yüzeyinde sıvı suyun oluşabileceği mesafe aralığı – içinde dönen Dünya boyutuna yakın bir gezegen tespit ettiler.

TOI 700 e, bildiğimiz anlamda yaşam için bu derece uygun görünen, keşfedilmiş sadece ikinci gezegen ve şaşırtıcı olan, ilk gezegenle aynı sistemde bulunması.

Gökbilimciler daha önce bu sistemde TOI 700 b, c ve d olarak adlandırılan üç gezegen keşfetmişlerdi. Gezegen d de yaşanabilir bölge olarak kabul edilen bir yörüngede.

Nisan 2018’de fırlatıldığından beri TESS, 285 onaylanmış ötegezegen ve 6.000’den fazla aday keşfetti. Onaylanan gezegenlerin en merak uyandırıcılarından biri, TOI 700 d olarak adlandırılan, yaklaşık Dünya büyüklüğünde ve yıldızının yaşanabilir bölgesinde yer alan bir gezegendi. Araştırmacılar, Ekim 2021’de Dünya yörüngesindeki teleskopun ilginç bir şey gördüğüne dair gelen bir uyarı sayesinde, gezegenin aynı derecede umut verici bir komşusu olduğunu belirlediler.

TOI 700 e, 28 günlük yörüngesinde, d ve c gezegenlerinin arasında “iyimser yaşanabilir bölgede” yer alıyor. Bilim insanları, iyimser yaşanabilir bölgeyi, bir gezegenin yıldızından olan mesafesinin, tarihinin herhangi bir noktasında sıvı yüzey suyunun bulunabileceği aralık olarak tanımlarlar. Bu alan, araştırmacıların gezegenin ömrünün büyük bir bölümünde sıvı suyun var olabileceğini varsaydığı, muhafazakar yaşanabilir bölgeden daha geniş bir aralığı kapsar.

Dünyamız’ın %95’i büyüklüğünde ve kayalık olduğu düşünülen gezegenin, diğer kardeşleri gibi kütleçekim kilidinde olduğu, yani yıldızın etrafındaki her turunda kendi etrafında da sadece bir kere döndüğü tahmin ediliyor.

TESS verilerinden çıkarılabilen sonuçların bu kadar olduğu ancak bu ötegezegen ile ilgili farklı araştırmaların da devam ettiği belirtiliyor.

Dünya boyutunda gezegenlere sahip başka sistemler bulmak, gezegen bilimcilerin kendi Güneş Sistemimiz’in tarihi hakkında daha fazla bilgi edinmelerine yardımcı olduğu için önem taşıyor. Aynı sistem içinde iki tane bulmak ise gerçekten zor rastlanır bir bilimsel keşif.

• 1. https://www.nasa.gov/feature/nasa-s-tess-discovers-planetary-system-s-second-earth-size-world/