entr
  • instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Linkedin
Logo
MENUMENU
  • HABERLER
  • MAKALELER
    • DERİN BAKIŞ
    • BİLGİ FABRİKALARI
  • VİDEOLAR
    • 1 DAKİKADA BİLİM
    • BİLİM 101
    • SÖYLEŞİLER
  • KUCAST
  • PsiKUloji
  • ScienceKuorner
  • BİLİM DALLARI
      • Adli Tıp
      • Antropoloji
      • Antropoloji; Sosyoloji
      • Arkeoloji
      • Astronomi
      • Beslenme
      • Bilişim
      • Bilişsellik
      • Biyoloji
      • Çevre/iklim
      • Dilbilim
      • Ekonomi
      • Enerji
      • Evrim
      • Felsefe
      • Fizik
      • Genetik
      • Gökbilim
      • Hukuk
      • Jeoloji
      • Kimya
      • Kozmoloji
      • Malzeme Bilimi
      • Matematik
      • Meteoroloji
      • Mühendislik
      • Nöroloji
      • Paleoantropoloji
      • Paleontoloji
      • Felsefe
      • Fizik
      • Siyaset Bilimi
      • Populasyon
      • Psikoloji
      • Siyaset Bilimi
      • Sosyoloji
      • Spor
      • Tarih
      • Teknoloji
      • Tıp
  • aKUstik
  • İNFOGRAFİK
MENUMENU
  • HABERLER
  • MAKALELER
    • DERİN BAKIŞ
    • BİLGİ FABRİKALARI
  • VİDEOLAR
    • 1 DAKİKADA BİLİM
    • BİLİM 101
    • SÖYLEŞİLER
  • KUCAST
  • PsiKUloji
  • ScienceKuorner
  • BİLİM DALLARI
      • Adli Tıp
      • Antropoloji
      • Antropoloji; Sosyoloji
      • Arkeoloji
      • Astronomi
      • Beslenme
      • Bilişim
      • Bilişsellik
      • Biyoloji
      • Çevre/iklim
      • Dilbilim
      • Ekonomi
      • Enerji
      • Evrim
      • Felsefe
      • Fizik
      • Genetik
      • Gökbilim
      • Hukuk
      • Jeoloji
      • Kimya
      • Kozmoloji
      • Malzeme Bilimi
      • Matematik
      • Meteoroloji
      • Mühendislik
      • Nöroloji
      • Paleoantropoloji
      • Paleontoloji
      • Felsefe
      • Fizik
      • Siyaset Bilimi
      • Populasyon
      • Psikoloji
      • Siyaset Bilimi
      • Sosyoloji
      • Spor
      • Tarih
      • Teknoloji
      • Tıp
  • aKUstik
  • İNFOGRAFİK
Skip to content
Homepage ARTICLES Başarıyı Okulun Ötesine Taşımanın 5 Yolu
#
0 likes1,457 view

Başarıyı Okulun Ötesine Taşımanın 5 Yolu

Author Özge Üstündağ Şubat 12, 2016
Bilim Dalları
Psikoloji

Ne kadar derine inebiliyorsunuz?

Beynimiz tek kelimeyle mükemmel; öyle bir organizasyon yeteneğine sahip ki, USC Dornsife Üniversitesi’nden  Prof. Larry Swanson’a göre, beynimizi, üzerinden birçok uçuş rotasının geçtiği büyük ülkelere benzetmek hiç de yanlış olmaz. Oysa, gündelik hayatımızda biz bu karmaşadan hiç etkilenmeyiz. Yaratıcılığımızı ve düşüncelerimizi hayata geçirmek için tek yapmamız gereken, akıllı telefonlarımızı fişe takar gibi, kendimizi zihnimizin ritmine bırakmak.

Beyin jimnastiğinin hemen hemen her gün yapıldığı üniversite ortamında, başarıyı yakalamanın yolu, beynimizde zaten doğal olarak mevcut olan sistemle sıkı işbirliğinden geçiyor. Sayısız araştırmanın da gösterdiği üzere, özellikle akademik hayatta başarıyı yakalamak istiyorsanız, öğrendiklerinizin beyninizde daha fazla bilgi ağı oluşturması için çalışmanız gerekiyor. Bilimsel araştırmalarla desteklenmiş bu temel yöntemleri birlikte inceleyelim!

Başarıya giden yolda yapmanız gerekenler

1. Motivasyonunuzu gözden geçirin – Notlarınız yüzünden kaç kere başınız ağrıdı? Kaç defa derse zamanında yeterince konsantre olamadınız ve bütün çalışmanızı sınavdan önceki geceye yığdınız? Belki de, derse ilginiz yoktu ve dersi öğrenmek için kendinizi motive edemediniz. Ancak, araştırmalar genel başarımızın, öğrenme motivasyonumuzla çok yakından ilgili olduğu yönünde. Dolayısıyla, çalışmaya vakit ayırmadan önce, çalıştığınız dersin, sizdeki öğrenme arzusunu ne kadar tetiklediğini düşünerek işe başlayabilirsiniz.

2. DÖM’le tanışın – Öğrendiklerinizin, hafızanızda daha kalıcı bir yer edinmesi için derin öğrenme metodlarını (DÖM) kullanın. Araştırmacılar, tam tamına kırk yıldır DÖM’ün akademik başarı üzerindeki etkilerini araştırıyor ve yeni edinilen bilgilerin daha uzun ömürlü olması için, DÖM’ü özellikle öğrencilerin kullanmasını tavsiye ediyorlar. DÖM’ü uygulamak için, öğrendiğiniz kavramlardan daha kapsamlı çıkarsamalar yapmaya çalışın. Bu metodu daha aktif bir şekilde uygulamak için:

  • Derste mutlaka soru sorun
  • Yeni öğrendiğiniz konularla, eski öğrendikleriniz arasında bir ilişki kurmaya çalışın
  • Size öğretilenleri sorgulayın, öğrenme sırasında pasif kalmayın

Yüzeysel ve ezbere dayalı bir metot kullanmak yerine, öğrenirken daha sorgulayıcı bir tavır takının. DÖM kullananlar, öğrendikleri bilgilerden kişisel bir anlam çıkarabildikleri gibi aynı zamanda öğrenmelerinin kendi kontrolleri altında olduğu bilinciyle hareket ederler. Siz de sadece neyi öğrendiğinizi değil, “neden” öğrendiğinizi düşünün.

3. Derste öğrendiklerinizi hayata taşıyın – DÖM’ü etkili bir şekilde kullanmak için derste öğrendiklerinizin orada kalmasına izin vermeyin. Aksine, öğrendiğiniz kavramları, hayatınızın başka alanlarına taşımaya gayret edin. Örneğin, herhangi bir ders için hazırladığınız projenin (örn, mühendislik), aldığınız bir diğer dersle (çevre bilimleri gibi) olan ilgisini zihninizde tartın. Yapacağınız bu küçük zihin jimnastiği, hazırladığınız projeyi daha geniş bir perspektiften değerlendirmenize ve yorumlamanıza yardımcı olacaktır.

4. Sadece öğrenmeyin, irdeleyin – ABD’de, üniversiteye yeni giren öğrencilerle yapılan bir çalışmada, Laird Nelson ve ekibi, DÖM’ü kullanan öğrencilerin, öğrenmeye karşı daha istekli, yeni bilgiye aç ve kitap/şiir okuma gibi aktivelerden, DÖM’ü kullanmayanlara kıyasla daha fazla zevk aldıklarını savunuyor. DÖM’ün etki ettiği diğer tüm alanlara bakıldığındaysa, irdeleyerek öğrenmenin, öğrenci başarısında ve öğrenme arzusunda büyük çapta rol oynadığı görülüyor.

Siz de irdeleyerek öğrenmek için öğrendiğiniz konulara farklı açılardan bakmaya çalışın. Örneğin bir argüman analizi yaparken, sadece güçlü taraflarınızı değil, zayıf yönlerinizi de değerlendirin. Farklı fikirlere karşı bir savunma mekanizması geliştirmeden önce, kendinizi o fikri savunan kişinin yerine koyun. Göreceksiniz ki, irdeleyerek öğrendiğinizde, bakış açınızı çok daha geniş bir alana taşıyacaksınız.

5. Arkadaşınızı kahve içmeye davet edin – Derste öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşır, onların da fikirlerini dinler misiniz? Çalışmanızı hem daha fazla derinleştirmek hem de biraz stres atmak için, öğrendiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşın. O da olmuyorsa, ailenizden birine telefon edin ve bu konudaki fikirlerinizi paylaşın. Bu şekilde, hem öğrendiklerinizi pekiştirecek hem de küçük bir beyin fırtınası yaratmış olacaksınız.

Başarınızı okulun ötesine taşımak için öğrenmeye nasıl yaklaştığınızı anlamak önemlidir. Çalışmanızı ders dışına taşıyarak, hem başkalarıyla olan bilgi aktarımınızı güçlendirmiş olursunuz hem de öğrendiklerinizi hayatın başka alanlarında kullanmak, sizi daha da fazlasını öğrenmek için motive eder.

Herkese bol kahveli ve sohbetli çalışmalar!

REFERENCES

  • 1. Laird Nelson, T. F., Seifert, A. T., Pascarella, T. E., Mayhew, M. J., & Blaich, F. C. “Deeply affecting first-year students’ thinking: Deep approaches to learning and three dimensions of cognitive development”, The Journal of Higher Education, 2014, 85(3
  • 2. Kyndt, E., Cascallar, E., & Dochy, F. “Individual differences in working memory capacity and attention, and their relationship with students’ approaches to learning”, Higher Education. 2012, 64, 285-297.
  • 3. http://www.scpr.org/news/2015/04/06/50819/brain-pathways-similar-to-airline-flight-patterns/
  • 4. http://exchange.ac.uk/learning-and-teaching-theory-guide/deep-and-surface-approaches-learning.html

Yazı dolaşımı

Önceki Önceki Karanlık Madde Karanlıktan Çıkamadı
Sonraki Sonraki İnternet’teki Kediler: Kaytarmak İçin Bahane mi Yoksa Duygusal İlk Yardım mı?

E-Mail Listemize Katılın

Tel: +90 212 338 10 00

Rumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer İstanbul Türkiye

E-Posta: kurious@ku.edu.tr


Logo
Herkes İçin Bilim
  • instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Linkedin

Yazarımız Olun

BİLİM OKURYAZARI bir toplum hedefine katkı yapmak için oluşturduğumuz bu siteye siz de ortak olmak, uğraşımızı, misyonumuzu paylaşmak istemez misiniz?

  • Künye
  • İletişim
© Copyright 2019, Koç University