#

MIT Trafiği Dize Getirebilir mi?

Bilim Dalları
Etiketler

Sürücüsüz otomobil teknolojisinin vicdanı için,  etik ikilemlerle dolu sorulara yanıtlarınız gerek! MIT (Massachusetts Institute of Technology), yardımınızı bekliyor.

Adı “Ahlak Makinası” yani “Moral Machine”. MIT'in sürücüsüz otomobillerin yazılımında kullanacağı algoritmayı geliştirmek için açtığı bir web sitesi bu. Karşınıza, iki güç durumdan birini seçmek zorunda kalacağınız sorular çıkıyor. En ünlü olanı Tramvay İkilemi ya da Vagon Açmazı dedikleri. Hani şu “Makası değiştirebilecek olsanız beş kişinin hayatını kurtarmak için bir kişiyi öldürebilir misiniz?” diye sordukları.

MIT profesörü Iyad Rahwan, yapay zekâlı sürücüsüz otomobillerin kaza yapmaları durumunda ortaya çıkabilecek senaryolar üzerinde çalışıyor. Geçen ağustostan bu yana dünyanın farklı ülkelerinden 3 milyon kişiden görüş almış ama insanların güvenini kazanmak için ortaya çok net bir ahlak ilkeleri kılavuzu koymanın gereğine inanıyor. Rahwan'a göre bugüne kadar kaydedilen 26 milyon karar yeterli değil.

Ölüm-kalım kararları içeren algoritması, bir fabrikada, bir grup insan tarafından yazılmış robot fikri, insanlık için çok yeni. Hedeflenen, bu yazılımın seçilmiş kişiler değil, insanlığın ortak bilinci tarafından yazılması.

Bilim insanları koşullar farklılaştıkça kararların da değişkenlik göstereceğini kabul ederek, hiç değilse ortaya çıkan senaryoların tartışmaya yeni bir boyut kazandırabileceği görüşünde. O da öngörülebilirlik. Ahlak Makinası insanların onayladıkları tepkileri tespit ederse, yapay zekâya sahip sürücüsüz otomobiller de insanların kararlarını öngörebilecek ve trafik kazaları -kimi uzmanlara göre 2030'da- ciddi oranda azalmış olacak.

Araştırmalara göre ölümcül trafik kazalarının yüzde 95'inin nedeni, insan hatası. İnsan hatalarının da yüzde 41'i “farkında olmamak”tan kaynaklanıyor. Yani sürücünün dikkatsizliği, içten ve dıştan gelen dikkat dağıtıcılar ve eksik değerlendirme. Tüm dünyada her yıl ortalama 1,2 milyon insan hayatını trafik kazasında kaybediyor. 

Uzmanlar arasında bu teknolojinin trafik kazalarını önlemenin yanı sıra trafik sıkışıklığını da çözeceğini iddia edenler var. Haydi 15 milyonluk İstanbul, bir ucundan da sen tut ne olur!

Dahası… sürücüsüz otomobil teknolojisinin,

 Daha akıcı trafik

  •  Daha fazla can güvenliği
  •  Daha fazla kişisel zaman
  •  Daha kullanışlı taşımacılık
  •  Daha fazla sağlık
  •  Daha az emisyon salımı gibi getirilerinden söz ediliyor. Daha ne yapsınlar?

 

REFERENCES

  • 1. moralmachine.mit.edu
  • 2. futurism.com/mit-wants-your-help-navigating-the-moral-dilemmas-of-self-driving-tech/