İnsanı İnsan Yapan Gen

Uluslararası bir araştırmacılar ekibi, insanları insansı maymunlardan ayıran yeni bir gen keşfetti. Edinburg Üniversitesi’nde ortaya çıkarılan ve miR-941 diye adlandırılan genin, insan beyninin gelişmesinde önemli rol oynadığı ve alet kullanma, konuşma gibi becerileri nasıl edindiğimize ışık tutacağı düşünülüyor.
Ekip, insan genomunu (kalıtım şifremizdeki genlerin tümü) şempanze ve goriller, fareler ve sıçanlar dahil 11 başka memeli türüyle karşılaştırmış. Nature Communications dergisinde yayımlanan bulgular, miR-941’in yalnızca insanlarda bulunduğunu, insan ve insansımaymun soylarının ortak bir atadan ayrılmasından sonra ortaya çıktığını gösteriyor.

Gen, beynin karar verme ve dil becerilerimizle ilgili iki bölgesinde hayli aktif. Bir özelliği de evrim sürecinde çok kısa bir zaman aralığında ve önceleri “hurda DNA” denen ve DNA sarmalının gen kodlamayan bölgesinden gelişmiş olması.

Edinburg Üniversitesi Genetik ve Moleküler Tıp Enstitüsü’ndeki çalışmayı yöneten Dr. Martin Taylor, araştırmanın toplumsal ve teknolojik açıdan sürekli evrilmekte olan insanın, genetik düzeydeki “yenilikçiliğini” de kanıtladığını söylüyor.

“Bu yeni molekül, türümüzün radikal değişimleri yaşadığı: ömrünün uzadığı, dik yürüdüğü, alet kullanmayı ve iletişim kurmayı öğrendiği bir sırada aniden ortaya çıktı. Şimdi, bizi neyin insan yaptığını göstermemizi sağlayacak başka genler bulacağımız hususunda daha da umutluyuz.”

• 1. “New brain gene gives us edge over apes, study suggests”, Edinburg Üniversitesi, 14 Kasım 2012