Dünyayı Değiştiren Tek Hücreli Algler

Yeni bir araştırmaya göre, yeryüzünde hayvanların sahneye çıkmasında rol alan ilk karmaşık canlılar, yani algler, 650 milyon yıl önceki “Kartopu Dünya”da (650 milyon yıl önce yaşanan Buzul Çağı’nda yeryüzünün okyanuslar da dahil kar ve buzla kaplı olduğunu ileri süren Kartopu Dünya Hipotezi) meydana geldi.

Australia National University’den (ANU) bir grup bilim insanı, yeryüzünde böceklerden dinozor ve insanlara uzanan muazzam canlı çeşitliliğini belirleyen anın gizemini, alglerin ortaya çıkışıyla açıklıyor. Araştırmacılara göre tüm yüzeyi buzla kaplı olan yeryüzü, Kartopu Dünya olarak adlandırılan evreyi yaşadığı sırada “ekosistemlerin devrimi” gerçekleşti.

Teoriye göre, daha karmaşık yapıdaki yaşam biçimlerinin ortaya çıktığı 650 milyon yıl öncesine kadar, yeryüzündeki yaşama yalnızca basit bakteriler hükmediyordu. Ancak bir zamanlar yeryüzünü kaplayan devasa buzullar milyonlarca yıl içinde dağları toza dönüştürünce Kartopu Dünya, dramatik bir başka iklim değişikliğine maruz kalarak ilk karmaşık bakterilerin ortaya çıkmasına zemin sağladı. Devasa buzullar, dağları un ufak hale getirirken yeryüzüne yaşam verecek olan fosfatları açığa çıkardı. Ardından gelen aşırı ısınma ile Kartopu eridi ve tüm temel besin öğeleri nehirler kanalıyla okyanuslara taşındı. Yeni ılıman iklim ve besin kaynaklarının aniden artması da, ilk karmaşık yaşam formu olan alglerin ortaya çıkışı için gereken mükemmel koşulları yarattı.

ANU’dan Dr. Jochen Brocks’ın başını çektiği araştırmacılar “antik organizmalardan kalma moleküller” olarak nitelendirdikleri bulguların bu görüşe temel oluşturduğunu söylüyor: “Bu moleküller bize ekosistemlerin devrime alglerle başladığının sinyallerini veriyor. İnsanları da kapsayan karmaşık hayvanların oluşturduğu ekosistemlere, gereksindikleri enerji stoğunu sağlayan, bu engin ve besleyici organizmalardı.”

Nature dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Avustralya kayalıklarından toplanıp Kartopu Dünya’ya tarihlenen bu antik organizma fosilleri, karmaşık yaşam formlarının bu çağda ortaya çıktığını kanıtlıyor.

Araştırmacılar alglerin aslında Kartopu Dünya’dan daha önce, hatta 900 milyon-1,9 milyar yıl kadar önce evrimleştiğini fakat başlıca deniz yaşamı üreticileri olarak fototrofik bakteriyi ancak 650 milyon önce ortaya çıkarabildiklerini belirtiyor.

• 1. https://www.nature.com/articles/nature23457.epdf?referrer_access_token=WjmKYoPvKkBJjjS46h7vIdRgN0jAjWel9jnR3ZoTv0NAwr5dUnBcBoom5vNnePG85xgem1W_XUQY0ucO-_AZLiJkPA2A_ibIACCJRDzkCVRuXcyc9BabhO6ENuQMYCtFaEm3gHLCPfFqbAqKghHf7unZiZgjh03xGmgQIcuI_U_F5nt6GD_E1dV8