#

Çikolata Krizinizin Altında Yatan Sebep

Bilim Dalları
Etiketler

Yemek düşkünü birinin Instagram hesabında gezinirken otomatik olarak ağzınız sulanmaya başlar mı? Televizyonda izlediğiniz bir çikolata reklamından sonra hemen çikolata yemek ister misiniz?

Journal of Consumer Psychology dergisinde yayımlanan bir çalışma insanların düşünce biçimlerinin yiyecek reklamlarına verdikleri tepkiyi etkilediğini ortaya koyuyor. Araştırmacılara göre, bütünsel düşünenler nesneleri birbirleriyle bağlantılı olarak görürler; bağlama sadık biçimde düşünmeyi tercih ederler. Diğer yandan, analitik düşünenler nesneleri birbirinden bağımsız olarak görürler.

Çalışma

Utah Valley Üniversitesi’nden Yrd. Doç. Dr. Dustin Harding ve ekibi ilk çalışmalarında katılımcılara sinema salonunda ya da düz gri arka planda çikolata fotoğrafları gösterdiler. Çikolatayı sinema salonu bağlamında gören bütünsel düşünenler, analitik düşünenlerden daha fazla tükürük salgıladılar. Daha fazla tükürük salgılamaları o yiyeceği yemeyi daha fazla istediklerinin bir göstergesiydi. Fakat, görsel düz gri arka planda gösterildiğinde bütünsel ve analitik düşünenler arasında bir fark gözlemlenmedi.

Harding ve ekibi, sağlıksız yiyecek reklamlarının tüketicilerin o yiyeceği ne kadar arzuladıklarını nasıl etkilediğini incelemek için bir çalışma daha yaptı. Araştırmacılar bir gruba rokalı (sağlıklı) veya peynirli (sağlıksız) pizzayı pizza dükkânı bağlamında ya da beyaz bir arka planda gösterdiler. Diğer gruptaki katılımcılarsa “taco” salatasını (sağlıklı) veya “burrito”yu (sağlıksız) bir Meksika restoranında ya da aynı şekilde beyaz bir arka planda gördüler.

Araştırmacılar gruptaki bütünsel düşünenlerin sağlıksız yiyecekleri bir restoran bağlamında gördüklerinde, onları daha fazla yeme ve satın alma isteği gösterdiklerini gözlemlediler.

Çalışma bulguları, analitik düşünenlerin reklamlarda gördükleri yiyecekleri nesneleştirmeye bütünsel düşünenlerden daha yatkın olduklarını ortaya koydu.

Dustin Harding’e göre, tüketiciler, insanın canının sağlıksız yiyecekleri çekmesini tetikleyen reklamlardan uzak durarak, düşünme biçimlerini kontrol edebilir ve bilinçli karar verebilirler.

Peki siz bu “canı yiyecek çekme” testini geçebilir misiniz? Bütünsel mi yoksa analitik düşünmeye mi daha yatkın olduğunuzu videodan öğrenebilirsiniz.

 

REFERENCES

  • 1. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180615154508.htm
  • 2. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jcpy.1049