Başımıza Milyarlarca Virüs Yağıyor

Atmosferde gezen bakteri ve virüslerin sayısı ilk kez hesaplandı. Gökyüzü, şoke edici sayıda bakteri ve özellikle virüs taşıyor.

ISME’nin (Uluslararası Mikrobiyolojik Ekoloji Dergisi) verilerine göre, yeryüzünden kalkıp troposferle, uçakların seyrettiği stratosfer arasında kilometrelerce yol yaparak dünyanın dört bir yanına taşındıktan sonra tekrar yeryüzüne inen virüslerin sayısı, zemin yüzeyine yakın sınır tabakasında metrekare başına 800 milyon.
Araştırmacılara göre bir virüs türünün bir kıtadan silinirken, başka bir kıtada ortaya çıkması anlaşılır bir şey. Araştırmacılar, bakteri ve virüslerin atmosferde toprak tozuyla ya da deniz serpintisiyle 2.500-3.000 metre yüksekliğe taşındığını söylüyor. Bu rakıma çıkabilen parçacıklar, atmosferin daha aşağısında yer alanlara kıyasla daha uzak mesafeleri kat edebiliyorlar. Virüsler, havada gezen küçük, hafif ve organik parçacıklara otostop çekebiliyor ve atmosferin en üst tabakasında kalabiliyorlar.
Bakterilerden yüzlerce kat fazla
Ayrıca virüslerin birikme oranları bakterilerinkine kıyasla 9-461 kat daha yüksek. Protein bir zarfta, kendi başlarına çoğalamayan genetik bir materyal yığını olan virüsler 300 milyon yıldır varlar. Hatta gezegendeki en kalabalık mikroplar oldukları söylenebilir. 2011'de yayımlanan Nature Reviews Microbiology dergisinin raporuna göre "dünyadaki virüsler bir araya toplanabilseydi, 100 milyon ışık yılı mesafesini kaplarlardı."

En az 320 bin türü var
2013'te yayımlanan American Society for Microbiology araştırmasına göre ise, memelileri etkileyen en az 320 bin virüs türü var. Araştırmacılar ayrıca, virüslerin büyük çoğunluğunun deniz serpintisiyle taşındıklarına dair bulgular edindiklerini kaydediyor. Yağmur sularının bakterileri evet, ama virüsleri atmosferden temizleyemediğini ekliyorlar.
Asıl korkması gereken virüsler
Metrekare başına düşen virüs sayısı her Kanadalı için 25 virüs anlamına geliyormuş. Bu durumda Türkiye'de kişi başına düşen virüs sayısı daha da yüksek. Fakat her gün başımızın üstüne yağan 800 milyon virüse rağmen kışı birkaç griple atlatabiliyorsak, galiba asıl korkması gereken virüsler.

• 1. http://url.ac/marq6