#

Çocuğunuz Yemekle Oynasın

Bilim Dalları

Mama sandalyesini berbat eden çocuklar iyi öğreniyorlar

Anneler böyle hariçten verilen akıllara tepki gösterebilirler; ama ABD’de yapılan bilimsel bir çalışma, bebeklerin  yemekleriyle oynamalarına izin verildiğinde öğrenme yeteneklerinin daha iyi geliştiğini ortaya koydu. Bebekler mama sandalyelerini ne kadar kirletirlerse kelime haznelerini daha çabuk genişletiyorlar; bu da daha sonraki zihinsel  gelişmelerine olumlu etki yapıyor.

Çocukların değişmeyen boyut ve şekilleri nedeniyle ortamlarındaki katı cisimleri daha çabuk öğrendikleri geçmiş araştırmalarla ortaya konmuştu. Ancak akıcılık dereceleri farklı olan ve şekil değiştiren sıvı ve viskoz cisimler söz konusu olunca iş değişiyor.  Çalışmayı yöneten Iowa Üniversitesi (ABD) Psikoloji doçenti Larissa Samuelson, “kendinizi 16 aylık çocuğunuzun yerine koyun” diyor. “Bir bardak sütle, aynı bardakta aynı renkte bir tutkalın farkını yalnızca gözlerinizle nasıl anlayacaksınız?”

Samuelson’un Developmental Science adlı bilimsel dergide yayımlanan çalışmasında  16 aylık çocukların önlerine çoğu elma püresi, lâpa, meyve suyu, çorba gibi yiyecek ve içecekler olmak üzere katı olmayan 14 madde konmuş. Bunlar çocuklara “daks”, “kiv” gibisinden sahte isimlerle tanıtılmış ve bir dakika sonra değişik boyut ve şekillerle önlerine konan yiyecekleri adlarıyla bilmeleri istenmiş. Araştırmada çocuklardan beklenen, doğru seçimi  ve sözcüğü yalnızca boyut ve biçime dayanarak değil, önlerindeki cismin neyle yapıldığını araştırarak karar vermeleri.

Beklendiği gibi çocuklardan birçoğu neşe içinde önlerine konanları dokunarak,  itip kakarak, ağızlarına atarak ve yere fırlatarak ne olduklarını anlamaya ve verilen isimlerle eşleştirmeye çalışmışlar. Sonuçta önlerindeki  maddelerle en çok “ilişkiye girenlerin”, bunların dokusundan tanıyıp doğru adı vermede daha başarılı oldukları görülmüş.

Ayrıca çocuklar genellikle ilk yumuşak maddeleri ağızlarıyla tanıdıklarından, araştırmacılar deneklerin yiyecekleri tanımlarken doğal ortamlarında (yemek sandalyesinde)  daha başarılı olup olmadıklarını da incelemişler. Beklendiği gibi yemek sandalyesinde, masa vb.  alışılmışın dışındakiortamlara kıyasla daha başarılı sonuçların alındığı görülmüş.  Çünkü yemek sandalyesinde eller öndeki maddelerle daha içli dışlı oluyorlar; nedeni de çocukların burada “keşif yuapmalarına” izin olduğunu bilmeleri.        

REFERENCES

  • 1. “Messy children make better learners”, University of Iowa, 2 Aralık 2013